Hej!
Denna vecka har varit riktigt ”höstig” med kallare
temperaturer men med en härlig sol som värmt oss på rasterna. Dock börjar det
bli dags att ta med varmare tröjor, mössor och vantar till skolan. Ett ombyte
av strumpor och byxor är också bra att ha liggandes i väskan.
I matten
har vi dragit i gång med subtraktion inom talområdet 20-100. Det kan vara lite
svårt i början och nu gäller det att tänka till och koncentrera sig ordentligt.
De har fått strategier med vilka de lättare kan räkna ut tal. De som vill får
komma fram och skriva sina lösningar på smartboarden.
So
– vi har fått en ny arbetsbok som repeterar världsdelarna (7st). Vi kommer
nästa vecka läsa om FN och barnkonventionen. Rätt och fel. Vem bestämmer? Osv..
På bilden
har vi ritat spindelnät med en korsspindel i. Fick lära oss att korsspindeln är
giftig och förlamar sina byten med giftet. Dock ej farlig för människan, den
har ungefär lika mycket/lite gift som en geting.
I musiken
har vi sjungit en del och använt olika instrument till låtarna. En favorit är
kazoon, vilken vi alltid försöker vår nya personal att försöka få ljud i. Ingen
som klarat det hittills! Då får barnen berätta och visa hur man gör. Inte blåsa
– NYNNA! Vi har även prövat maracas, kastanjetter, triangel och tamburin.
I svenskan
har vi repeterat vokaler och konsonanter. Vi har övat på dubbelteckning med ”ck.”
Jag känner att det är dags att intensifiera
lästräningen några veckor framöver. Jag vill att alla barn ska börja läsa en
kvart om dagen hemma.
Det är en lästräningsmetod för att öka
läsförmågan och motivationen.
Metoden har ökat många barns läsförmåga,
läshastighet och intresse för läsning. Metoden passar alla barn oberoende av i
vilket skede av läsinlärningen de är.
Vad gör föräldrarna?
- Påminner att barnet läser högt för dig minst 15 minuter varje dag.
- Diskuterar gärna det lästa med barnet och förklarar vid behov svåra ord.
- Kryssar i kalendern när läsningen är gjord.
Jag har sagt
till barnen att ni inte behöver sitta ner och lyssna men att vara i samma rum.
För
enkelhetens skull, använd er av läsläxan, när den sitter efter några dagar kan
ni ta en annan bok eller annan text.
Skapa en bra
rutin för läsningen genom att ha kalendern (har skickat med en för oktober i
dag) lättillgänglig liksom litteraturen som ska läsas.
Bestäm vilken
tid som passar er bäst så det blir samma tid varje dag.
Detta
är ett lyft alla behöver för att ta läsningen ett steg vidare och vi behöver er
hjälp med detta!
Tack!!!
Nästa
vecka, v 42.
Mån – idrott, inne. Musik, lära oss om instrument.
Sträng, blås, stråk, slagverk och tangentinstrument.
Tis -Vi målar olika länders flaggor inför
FN-dagen den 24/10 (gemensam samling i gympahallen)
Ons - Biblan, lämnar tillbaks och lånar böcker
(hem och till bänkbok).
Tors - Helena begravning i Sthlm. Johanna i
klassen.
Fre - Läsläxan förhörs, kapitel 8.
Jag kommer att dra i gång utvecklingssamtalen
efter höstlovet. Tiderna kommer ut under vecka 43.
Ha en skön helg!
Hälsningar Helena
Kommentarer
Skicka en kommentar