Hej!
Denna vecka har det äntligen
varit riktig vinter med snö som ligger kvar! Vi har inte fått vårt nya torkskåp
än, därför är det bra att barnen har med sig extra strumpor och ev. byxor i sin
väska att byta med om de blir blöta. Däremot har vi nu fått krokar, hyllor och
skoställ i kapprummet.
(SO) Barnen tyckte det var
intressant att se hur barn i andra delar av världen tar sig till skolan. Därför
fortsatte vi på temat och tittade den här veckan på bilder av olika barns rum/sovplatser
världen över. De sammanfattade det hela som ”smutsigt, sorgligt, fattigt,
majestätiskt, bra för vissa, dåligt för andra”. De kom också fram till att de
gillade sina egna rum väldigt mycket…
(SO) Vi har börjat prata om
vänskap och kompisrelationer. Vi har sett på ”Ugglan och kompisproblemet” och ”Vara
vänner”. Serierna tar upp lite olika dilemman som vi sedan pratar om. Det är
viktigt att se saker och jobbiga situationer ur någon annans perspektiv ( i filmerna). Då är det så självklart hur man borde agera.
Vi kom fram till att det inte är så lätt i verkligheten att våga göra det rätta
men att vi alla behöver försöka.
(NO) Förra veckan började vi med
tema ”kroppen” och lungorna. I dag fick vi veta vad socker gör med vår kropp.
Vi fick veta att socker – kolhydrater ger
vår kropp (cellerna) energi och att det finns snabba och långsamma kolhydrater.
Fråga gärna om de kan ge exempel på några snabba respektive långsamma
kolhydrater och varför de kallas så.
(Bild) På bilden var veckans uppgift att skapa en "vinternatt" med snökullar, kala träd, fotspår och en måne. Skissa med blyerts först, fylla i med svarta "finpennan" och sedan måla himmelen med målarfärg. De klarade det galant!
(Teknik) Jag har varit på
NTA-utbildning (Naturvetenskap och teknik för alla) och temat denna gång är ”fast
eller flytande”. Tyngdpunkten i temat
ligger på arbetssättet: att barnen börjar att steg för steg bygga upp sitt sätt
att undersöka, dvs fundera på vad de vet, vad de skulle vilja veta, hur de ska
genomföra sin undersökning och hur de ska anteckna och redovisa. Det är
centralt för inlärningsresultatet att barnen samtalar – frågar, motiverar,
argumenterar och berättar, för varandra i smågrupper men även i helklass.
Temat innehåller femton uppdrag.
Flertalet av dessa är uppbyggda så att barnen kan tillägna sig metoder att
undersöka såväl fasta ämnen som vätskor.
I de första sju uppdragen
arbetar vi med tjugo fasta föremål, t.ex. sked, kula, boll och observerar,
jämför och beskriver föremålen. De sorterar dem bland annat efter färg och form
och undersöker om föremålen rullar eller kan staplas. Är de magnetiska? Flyter
eller sjunker de? Hur hårda är de?
I de senare uppdragen arbetar
barnen med vätskor: vatten, lim, olja, sirap och schampo. De undersöker
egenskaper hos dessa vätskor, blandar de sig med vatten, är de trögflytande
eller lättflytande?
Vi drar i gång med detta
nästa vecka!
Vecka 4:
Måndag: Idrott, musik med
1-2.
Tisdag: Elevråd, skolan
slutar 14:30.
Onsdag: Biblan.
Torsdag: Börjar med ”fast
eller flytande”.
Fredag: Läsläxan förhörs, kap
18 i Diamantjakten.
Trevlig helg!
Hälsningar Helena, Maria och
Jocke.
Kommentarer
Skicka en kommentar